Dag 10 en 11: Say cheese! - Reisverslag uit Kodaikānāl, India van Marjolein Kloosterman - WaarBenJij.nu Dag 10 en 11: Say cheese! - Reisverslag uit Kodaikānāl, India van Marjolein Kloosterman - WaarBenJij.nu

Dag 10 en 11: Say cheese!

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

31 Juli 2012 | India, Kodaikānāl

Deze twee dagen waren niet heel erg bijzonder, vandaar dat ze dan ook in 1 blogje gepropt worden. Vooral gister was het een normale dag. Dit keer geen poliohome, weeshuis of kamp. Nee, gister hadden we gewoon de hele dag les. Toch vond ik wel dat de dag voorbij gevlogen is…
De dag begon goed, namelijk met PE: Physical Education of terwijl gym. Het eerste wat mij opviel en wat gelijk verschilt met Nederland is, dat de jongens en meisjes apart gymmen. Vandaar dat het ook: PE girls heet. In eerste instantie vond ik dit nogal raar, omdat ik natuurlijk gewend ben om met een gemengde groep te gymmen. Ik heb dan ook altijd gedacht dat de jongens super actief en fanatiek zijn en dat als de meisjes alleen zouden zijn het een zooitje zou worden. Dit had ik fout. Toen we de overkapte gymplaats opkwamen kwam er een sportleraar aan die gelijk iedereen aan de gang zette. We moesten allerlei rek en strek oefeningen doen en daarna een aantal keer heen en weer rennen. Alle meisje rende super snel en wilde allemaal wel het eerste weer terug zijn. Toen we eenmaal warm waren geworden moesten we volleyballen. De leraar vroeg of wij dit wel eens hadden gedaan en de regels kenden. Natuurlijk hebben wij het allemaal wel eens op school gespeeld en zeiden we volmondig: Ja! Toen de leraar even later vroeg hoe de witte lijnen heet en hoe zwaar de bal is, hadden we helaas geen idee. Hierdoor vond de leraar dus niet dat we de regels van volleybal kenden, dus kregen we met z’n 8ten een extra uitleg van de leraar, terwijl de andere leerlingen overspeelde met de volleybal. Hierna was het onze buurt. Zoals je misschien wel weet ben ik geen ster in volleybal, maar de meeste meiden wel. Hierdoor hebben we de eerste wedstrijd dik gewonnen! De tweede wedstrijd moesten we tegen mensen uit het schoolvolleybalteam. Dit maakte ons toch wel een beetje bang, maar in het begin ging het nog best goed. Helaas hebben we uiteindelijk wel verloren en moesten we als straf een dansje van 30 seconden doen. De gymleraar vond ons wel super goed en vroeg ons zelfs om mee te komen doen met het schoolvolleybalteam. Natuurlijk zijn we superdruk met soex na schooltijd, dus hier hebben we denk ik geen tijd voor. Na de gymles stond er niet veel bijzonders op te planning. Nadat de school uit was hebben we heeeeerlijke brownies gehaald in de Kantine. Toen we die aan het opeten waren op ‘Flag Green’, een grasveldje voor de school, kwam Gillian naar ons toe. In eerste instantie dachten we dat ze zou gaan zeuren, maar nee! Ze kwam met goed nieuws! Ze vertelde ons dat we aankomende donderdag naar een weeshuis down the hill kunnen en daar ook kunnen overnachten. Vrijdag gaan we daar dan allerlei klusjes doen die er gedaan moeten worden. Super leuk dus! Dit betekende ook dat morgen (nu dus vandaag) onze laatste lesdag van deze week is. We gaan woensdag namelijk naar een Sareefabriek beneden de berg waar we ook inkopen gaan doen voor de weeshuizen. Donderdag en vrijdag gaan we dus naar het weeshuis en daarna is het alweer weekend!
Na dit leuke nieuws was het wel eens tijd om een planning te maken hoe we het geld nu eigenlijk gaan besteden. Er zijn op dit moment 3 weeshuizen in beeld. Het tribal weeshuis waar we al 3 keer zijn geweest. Het christelijke weeshuis waar we aankomende zaterdag naar toe gaan en het weeshuis down te hill. Voor het derde weeshuis hoeven we eigenlijk geen dingen te kopen, omdat het daar meer gaat om klusjes die daar moeten worden gedaan om het gebouw op te knappen. Hierdoor is dus besloten dat we voor elk weeshuis 650 euro uittrekken. Van dit geld gaan we speelgoed, dekens, fotolijstjes, kussens, verf en een speelding voor buiten kopen (als dit allemaal gaat lukken). Van het overige geld gaan we ongeveer 300 euro aan het poliohome doneren. We hebben dan nog 200 euro over en dat verdelen we onder het ziekenhuis en bejaardentehuis.
De fotolijstjes hebben we nodig, omdat Esmé met het leuke idee kwam om van ieder kind een foto te maken en die dan op te hangen in het weeshuis om het wat op te vrolijken. Vandaag zijn we dan ook weer na schooltijd met z’n alle in de jeep naar het Tribal weeshuis geweest om foto’s te maken. We hadden 3 grote geleurde dekens opgehangen en elk kind mocht dan kiezen welke achtergrond ze het liefst wilde. Alle kindjes trokken hun mooiste outfit aan voor de foto en met een beetje hulp van ons lachten ze allemaal! Zondag gaan we als het goed is weer terug naar het weeshuis en dan gaan we de fotolijstjes met de kinderen versieren en maken we de laatste foto’s van de kinderen inclusief groepsfoto.
Morgen gaan we met alle meiden na het ontbijt in een busje naar beneden om naar de sareefabriek te gaan en om al deze dingen voor het weeshuis te kopen. Ik heb er super veel zin in!!

Liefs,
Marjolein

P.S Jaaaaaa Nederland heeft gister gewonnen van India met Hockey! We hebben het geprobeerd te kijken, maar helaas werkte de zender niet :(